کارآفرینی ۸۶ دانشکده مدیریت دانشگاه تهران

کارآفرینی ورودی ۸۶ دانشکده مدیریت دانشگاه تهران (دوره سوم)

کارآفرینی ۸۶ دانشکده مدیریت دانشگاه تهران

کارآفرینی ورودی ۸۶ دانشکده مدیریت دانشگاه تهران (دوره سوم)

آشنایى با مفاهیم بازاریابى

 

1- شما دختری را در یک مهمانى می‌بینید. به سوى او می‌روید و می‌گوئید: «من خیلى ثروتمندم. با من ازدواج می‌کنى؟» این بازاریابى مستقیم است.
٢- شما با تعدادى از دوستانتان در یک مهمانى هستید و دختر زیبایى را می‌بینید. یکى از دوستان شما به او نزدیک می‌شود و شما را به او نشان می‌دهد و می‌گوید: «او خیلى ثروتمند است. با او ازدواج می‌کنى؟» این تبلیغات است.
٣- شما دخترى زیبا را در یک مهمانى می‌بینید. از او شماره تلفنش را می‌گیرید و روز بعد به او تلفن می‌کنید و می‌گوئید: «سلام. من خیلى ثروتمندم. با من ازدواج می‌کنى؟» این بازاریابی‌ از راه دور (Telemarketing) است.
٤- شما دخترى زیبا را در یک مهمانى می‌بینید. از جا بلند می‌شوید، لباستان را صاف و صوف می‌کنید، به نزد او می‌روید برایش نوشابه می‌ریزید، در را برایش باز می‌کنید، به او پیشنهاد می‌کنید که برسانیدش و بعد می‌گوئید: «ضمناً، من خیلى ثروتمندم. با من ازدواج می‌کنى؟» این روابط عمومى است.
٥- شما دخترى زیبا را در یک مهمانى می‌بینید. او بلند می‌شود و نزد شما می‌آید و می‌گوید: «تو خیلى ثروتمندى! با من ازدواج می‌کنى؟» این یعنى شناخت مارک (تجارى).
٦- شما دخترى زیبا را در یک مهمانى می‌بینید، نزد او می روید و می‌گوئید: «من خیلى ثروتمندم. با من ازدواج می‌کنى؟» او لبخندى به لب می‌آورد. این یعنى بازخورد (Feedback) مشترى.
٧- شما دخترى زیبا را در یک مهمانى می‌بینید. نزد او می‌روید و می‌گوئید: «من خیلى ثروتمندم. با من ازدواج می‌کنى؟» و او شما را به شوهرش معرفى می‌کند. این یعنى فاصله بین عرضه و تقاضا.
٨- شما دخترى زیبا را در یک مهمانى می‌بینید. نزد او می‌روید و قبل از این که چیزى بگوئید، شخص دیگرى می‌آید و به او می‌گوید: «من خیلى ثروتمندم. با من ازدواج می‌کنى؟» و او به آن فرد جواب مثبت می‌دهد. این یعنى رقابتى که سهم شما از بازار را می‌بلعد.
٩- شما دخترى زیبا را در یک مهمانى می‌بینید. نزد او می‌روید و قبل از این که به او بگوئید: «من خیلى ثروتمندم. با من ازدواج می‌کنى؟» زنتان سر می‌رسد. این یعنى محدودیت در ورود به بازارهاى جدید.

پرسشنامه نوآوری کارآفرینی

هریک از جملات را به دقت مطالعه کنید، سپس یکی از پاسخهای «موافق» یا «مخالف» را که به بهترین وجه، رفتار و احساسات شما را تشریح می¬کند علامت بزنید. سعی کنید با توجه به اولین عکس¬العمل خود نسبت به هریک از، آن¬ها را علامت بزنید.
موافق مخالف
1- والدینم مرا تشویق می¬کردند که نسبت به کشف موضوعات جدید علاقه نشان دهم.  
2- حداقل یکی از اقوام من یک کارآفرین است.  
3- در طول دوران تحصیلی¬ام، من تعداد زیادی مشاغل نیمه وقت داشته¬ام.  
4- یک یا هردو والدین من دارای نظرات غیر معمول هستند.  
5- اگر من در یک شهر غریبه بدون هیچگونه دوست یا پولی محصور شوم، نسبتاً به خوبی می¬توانم این وضعیت را تحمل کنم.  
6- من بیش از افراد دیگر در مورد چیزهای اطرافم کنجکاو هستم.  
7- من از فعالیتهای تجاری¬ای لذت می¬برم که مرتباً به روشها و امکانات جدیدی نیازمند باشند.  
8- من همیشه خواهان حل مشکلات چالش آور هستم.  
9- من نمی توانم در محل کار خود، متحمل فشار زیادی باشم.  
10- من توانایی کارکردن در زمانهای طولانی را دارم- حتی در بسیاری از اوقات تا زمان از حال رفتن.  
11- زمانیکه با یک مشکل مواجه می¬شوم، معمولاً مجموعه وسیعی از راه¬حلها را بررسی می¬کنم.  
12- در بسیاری از اوقات، هنگام انجام یک پروژه در فکر پروژه بعدی هستم.  
13- قبل از تقبل یک پروژه مهم، هرآنچه که می¬توانم در مورد آن یاد می¬گیرم.  
14- زمانی که با یک مشکل بزرگ مواجه می شوم، از راه¬حلهایی استفاده می¬کنم که کمتر ممکن است به فکر دیگران رسوخ کند.  
15- زمانی که یک فعالیت تجاری جدید را متقبل می¬شوم، برای به موفقیت رسانیدن آن مصمم هستم.  
16- من بیش از دیگران نسبت به انجام پروژه سخت¬کوشی نشان می¬دهم.  
17- من امکان ندارد درهیچ زمانی راجع به نظراتی که راه به هیچ جایی نمی¬برد هیجان زده شوم.  
18- زمانی که با گروهی از افراد هم اندیشی می¬کنم با سرعت بیشتری نظرات متعددتری را در قیاس با دیگران ارائه می¬نمایم.  
19- در مقایسه با دیگران، از علایق و اطّلاعات بیشتری برخوردارم.  
20- زمانی که مهره¬های من رو به زوال می¬گذراند، در مقایسه با دیگران از خود بردباری بیشتری نشان می¬دهم.  
21- من نیازمند تعاملات اجتماعی بوده و بسیار به برقراری ارتباط با دیگران علاقه¬مند هستم.  
22- من می¬توانم به راحتی، کمبودهایی را در ایده¬های دیگران شناسایی کنم.  
23- من به خودم به عنوان یک فرد متخصص نه عامیانه می¬نگرم.  
24- زمانیکه اطّلاعات را ارزیابی می کنم، به این اصل معقتدم که منبع اطّلاعات بیش از محتوی اطّلاعات دارای ارزش است.  
25- من به راحتی به واسطه موارد گوناگون و غیرقابل پیش ¬بینی مورد اذیت و آزار قرار می¬گیرم.  
26- من به راحتی می¬توانم از منافع آنی یا راحتی آتی در جهت دستیابی به اهداف بلند¬ مدت صرفنظر کنم.  
27- من برای دستیابی به اهداف، پا فشاری زیادی دارم.  
28- چیزهایی که برای دیگران خیلی واضح و مشهود است، برای من اینگونه نیست.  



همیشه بسیاری از اوقات بعضاً به ندرت هیچ وقت
29- من از شکستن و زیر پا گذاشتن قواعد لذت می¬برم.     
30- من از اینکه نمی¬توانم به طور آنی به یک تصمیم برسم ناراحت می¬شوم.     
31- ایده هایم آنچنان، شب هنگام، درمغزم در حرکتند که به من اجازه خوابیدن نمی¬دهند.     
32- من به خاطر کنجکاوی یا ماجراجویی زیاد با مشکل مواجه می¬شوم.     
33- من می¬توانم دیگران را به نفع نظرات خودم مغلوب کنم.     
34- من بیش از دیگران می¬توانم شکست و ناکامی را تحمل کنم.     
35- من در حلّ مشکلات، به ذهن و اداراکات خود متکی هستم.     
36- من می¬توانم برای مدت های طولانی با مشکلات بزرگ دست و پنجه نرم کنم.     
37- تواناییهای مشکل¬گشایی من قوی¬تر از تواناییهای اجتماعی¬ام هستند.     
38- یک روش منطقی قدم- به – قدم بهترین راه حل برای مشکلات است.    
39- من به راحتی می¬توانم دیگران، در مواردی که دچار تردید می¬شوند،‌ آرامش بخشم.     


40- از مجموعه صفات و اژه های ذیل، 12 مورد را که بهتر از بقیه تشریح کننده شما هستند انتخاب نمایید.
پر انرژی  قابل پیش بینی  دارای تفکر باز  متقاعد کننده  دارای اعتماد به نفس 
دارای حضور ذهن  احترام گذار  غیررسمی  نهی کننده  شیک و اهل مد 
متعهد  پرشوق  رسمی  اصیل  نوآور 
دارای پشت کار  سریع  بی جنبش  کنجکاو  دارای طبیعت مطلوب 
جوینده  ملاحظه کار  یاری رسان  عملی  عادت مدار 
دارای¬قدرت ادراک  هوشیار  منابع مدار  با جرات  آینده نگر 
خود محور  سخت گیر  سازمان یافته  مستقل  دارای تفکر شفاف 
غیرهیجانی  کارآمد  آراسته  واقع گرا  فهیم 
پویا  متواضع  انعطاف پذیر  اجتماعی  دوست داشتنی 
مشارکت جو  حقیقت جو  بدون تفکر  کامل و دقیق  خودمتکی 






راهنمای محاسبه امتیاز
جهت محاسبه امتیاز، دور هریک از پاسخ های خود دایره رسم کرده و سپس ارزش کلیه پاسخها را با هم جمع کنید.
سوال موافق مخالف سوال همیشه بسیاری از اوقات گاهی به ندرت هیچ وقت
1 4 1 29 2 3 5 1 0
2 3 1 30 0 2 3 5 1
3 4 1 31 2 4 5 3 0
4 3 1 32 3 4 5 1 0
5 4 1 33 3 4 5 1 0
6 4 1 34 3 4 5 1 0
7 4 1 35 5 4 3 1 0
8 3 1 36 4 5 3 1 0
9 0 1 37 4 5 3 1 0
10 4 1 38 1 2 5 3 0
11 4 1 39 3 4 5 1 0
12 3 1
13 4 1
14 4 1
15 4 1
16 4 1
17 1 4
18 4 1
19 4 1
20 4 1
21 1 4
22 3 1
23 1 4
24 1 4
25 1 4
26 4 1
27 4 1
28 4 1

40) هریک از ویژگیهای زیر دارای دو امتیاز:
پر انرژی، احترام گذار، دارای پشت کار، منابع مدار، مستقل، متعهد، ‌اصیل،‌ دارای اصالت، ‌دارای قدرت ادراک، پرشوق،‌ نوآور، کنجکاو، ‌مشارکت جو، انعطاف پذیر،
‌هریک از ویژگیهای زیر دارای یک امتیاز:
دارای اعتماد به نفس، آینده نگر،‌ غیررسمی،‌ با جرات، کامل و دقیق، دارای تفکر باز، هوشیار، پویا، بدون تفکر و خودمتکی


نتیجه امتیاز
186-125: چنانچه امتیاز شما در این دامنه قرار دارد، احتمالاً فرد بسیار نوآوری هستید. ایده¬ها به آسانی به نظر شما می¬آیند و نیز شما آگاهی زیرکانه¬ای برای مسائل حل نشده دارا هستید. در مجموع،‌ شما از شیوه نوآورانه¬ای در حل مسائل استفاده می¬کنید. همچنین،‌ قدرت درک احتمالات و فرصتها را،‌ در جایی که دیگران ناکام¬اند،‌ دارا هستید. شما دارای اصالت بوده،‌ خود محور هستید و هیچ مشکلی با فشارهای وارده درجهت تطابق با محیط ندارید. شما دارای آنچنان جراتی برخوردارید که می توانید به جنگ وضعیتهای غیر مطمئن بروید و پیش¬رو¬تر از دیگران خود را جای¬گیری نمایید.
124-77: فردی که در این دامنه، امتیاز کسب می¬کند، دارای وضعیتی نسبتاً نوآور است. اگر چه شما ویژگیهایی همچون استقلال،‌ خود محوری و اعتماد به نفس را کمتر از افراد بسیار نوآور دارا هستید،‌ ولی این کمبودها را به شیوه¬های توجیهی و با صراحت و دقت جبران می¬کنید. همچنین به نتایج موفقیت¬آمیز تلاش¬های کارآفرینانه زمان حال و آینده خود ایمان دارید.
اگر چه کارآفرینانی که از نوآوری قوی¬تری برخوردارند ممکن است در مجموعه متنوعی از سازمانها موفق شوند. ولی کارآفرینانی که از مهارتهای بازاریابی، مذاکره،‌ امور مالی و روابط انسانی برخوردارند، می توانند از بعضی از آنها سبقت گیرند، در نتیجه اگر چه لازم است شما خود را در راستای نوآوری غنی کنید ولی تواناییهای شما در دیگر ابعاد به شما در کسب موفقیت کمک خواهند نمود.
76-27: چنانچه امتیاز شما در این دامنه واقع شده است، ‌احتمال موفقیت شما در کار کردن زیر نظر یک سازمان یا کار کردن برای دیگران بیشتر از شروع یک موسسه جدید برای خودتان است. البته به خاطر بسپارید که تواناییهای نوآوری را می¬توان پرورش و توسعه داد یا از طریق خود پرورشی یا با حضور در کارگاههای آموزشی تقویت نمود. پس، چنانچه علاقه¬مندید موسسه مستقل خودتان را تشکیل دهید، تسیلم نشوید.

 

منبع: http://www.razdanesh.com/forum/showthread.php?tid=1